Věstník veřejných zakázek

28.11.2017 09:38

V závětří za kontroverzním systémem NEN se již od roku 2011 skrývá koncese na provozování Věstníku veřejných zakázek. Koncesní řízení „Výběr provozovatele informačního systému o veřejných zakázkách – Uveřejňovacího subsystému (ISVZUS)“ bylo vyhlášeno v dubnu 2011, nabídky se podávaly do 23. května 2011.

Zakázku získala firma NESS Czech s.r.o., která podepsala 1.9.2011 koncesní smlouvu. Většina zadavatelů si ještě pamatuje hororový rok 2012, kdy ve Věstníku nefungovalo téměř nic, uveřejnění se ztrácela, případně nedoputovala do TED. Ještě nyní se mohou táhnout problémy s několika stovkami veřejných zakázek o kterých se ví, že chybou Věstníku v TEDu nejsou, nebo nebyly včas. Datové rozhraní se ladilo téměř rok po spuštění nového Vvěstníku.

Co je však zajímavé, je fakt, že podepsaná koncesní smlouva má platnost 5 let, tedy skončila 31. 8. 2016. Všiml si někdo soutěže na nového provozovatele Věstníku? Provozovatel se nezměnil, i nyní, na konci roku 2017, provozuje věstník firma NESS Czech s.r.o. Na základě jakého titulu inkasuje NESS kolem 20 mil. Kč ročně? (viz str. 7 koncesní dokumentace). Musí existovat dodatek ke koncesní smlouvě, který ač uzavřen již za platnosti zákona o registru smluv, se v registru nevyskytuje. Není tam ani původní koncesní smlouva.

Podle našich informací MMR v roce 2015/2016 váhalo s vypsáním veřejné zakázky/koncese na nového provozovatele věstníku, neboť plánovalo, že roli Věstníku převezme Národní elektronický nástroj. Nicméně se ukázalo, že NEN není schopen poskytovat ani základní služby (zpracování veřejných zakázek) a přidání role Věstníku by mohlo vést k předčasnému kolapsu celého projektu.

Až nyní se začalo hovořit o přípravě nové veřejné zakázky. Je jasné, že i kdyby byla zakázka vysoutěžena na začátku roku 2018, nebude nový Věstník fungovat dříve než od roku 2019. Koncepční postup MMR v oblastí elektronizace zajistil minimálně 3 roky navíc pro NESS, což je cca 60 mil Kč. Navíc ani tato částka však pravděpodobně nestačí k tomu, aby vše fungovalo jak má - technická podpora Věstníku nyní tvrdí, že "pro aplikaci nejsou v blízké budoucnosti naplánovány žádné vývojové aktivity a současný tým zajišťuje pouze provoz a metodickou podporu". Odpovědi aplikace jsou dlouhé a občas ani nepříjdou, takže zadavatelé zasílájí data duplicitně.