NEN a toaletní papír

04.04.2018 13:09

Nekonečných nářků ze strany uživatelů (jak zadavatelů, tak dodavatelů) nad nepoužitelností NENu si všimla iniciativa Hlídač Státu. Od ledna se datuje několik pokusů prokazatelně zmapovat fungování Národního elektronického nástroje, vlajkové lodi elektronického zadávání v ČR, pořízené za několik set milionů korun.

Průběh je vždy stejný – červená, zelená, červená. Když se začne měřit, ukáže se, co všichni vědí – NEN je zoufale pomalý, nedá se s ním dělat. Na MMR se snese vlna kritiky. Pak se stane nějaké kouzlo, MMR zaklekne na provozovatele a zhotovitele firmu Tesco SW, a monitoring se změní na zelenou. Jak to udělají, není úplně jasné, protože uživatelé nezaznamenají žádnou změnu v rychlosti. Pak se změní metodika měření, optimalizace přestane fungovat a jsme zpět v červené. Poslední dějství je popsáno zde: https://www.hlidacstatu.cz/texty/hlidac-webu-a-hratky-s-nen/

 

 

Jaká je souvislost s toaletním papírem?

Dnes již pamětníci si možná vzpomenou, že na konci 80. let minulého století nebyl toaletní papír úplně běžnou komoditou. Jeho monopolní výrobce Harmanecká papiereň ne vždy plnila úkoly pětiletky, což jim bylo celkem jedno, protože měli své postavení dané rozhodnutím Ústředního výboru KSČ. Aby se dělný lid nebouřil, bylo potřeba na ně občas zakleknout a povzbudit je k vyšší výkonnosti. Pak se sice v poloprázdných regálech obchodů objevily šedé kotouče, které však zase trpěly jinými vadami (třísky a pevnost hedvábí). Tuto, dnes již obtížně pochopitelnou situaci, odstranilo jediné – konkurence dodavatelů. Díky konkurenci jsou nyní obchody plné rozmanitých druhů toaletního papíru různého složení, počtu vrstev i barev.

S projektem NEN se MMR snaží jít opačným směrem – zpět k monopolu. Možná, že díky výraznému křiku uživatelů se MMR chytne za nos a nechá za nemalé peníze NEN zrychlit. Ale objeví se další problémy (třísky) – například implementace GDPR, uživatelská přívětivost, nedostatek dodavatelů, nebo problematické šifrování nabídek. Výběr je nekonečný. A MMR bude stále dokola opravovat a vylepšovat – i když vlastně opravovat a vylepšovat nechce. Nechce, protože je to to strašná práce: musí vypsat veřejnou zakázku, která se musí tvářit jako transparentní, kterou však může vyhrát jen někdo z okolí původního dodavatele, neboť jsou v zoufalém vendor-lock – opravu zvládne jen původní tvůrce. Pak zakázku někdo napadne u ÚOHS, který dá stěžovateli zapravdu, MMR to však musí ignorovat, neboť by mělo nefunkční NEN.

Ve výsledku se dostanou do stavu Harmanecké papírny – bude to trochu fungovat, ale jen když na ně někdo klekne. Pak za mnoho let třeba někoho napadne, proč to vlastně dělají, když to za ně může dělat někdo jiný?  A historie se začne opakovat.

Možná největším problémem je fakt, že projekt NEN řídí lidé, kteří si nepamatují, jak to bylo s toaletním papírem. Pak je jasné, proč touto zkušeností musíme procházet stále dokola.