Rozvoj NENu

MMR bez soutěže za 50 milionů upravuje NEN

Již v dubnu jsme informovali, že MMR zrušilo zakázku na dodělání NENu a jeho přizpůsobení novému zákonu o veřejných zakázkách.

MMR chtělo touto zakázkou dokázat, že rozhodně při vývoji NENu není závislé na jednom dodavateli a současném provozovateli systému – firmě Tesco SW. Tuto závislost vytýká MMR jak audit Evropské komise, tak i Nejvyšší kontrolní úřad. MMR k tomu vydalo následující tiskovou zprávu.

Jak zakázka probíhala?

Zakázka byla vypsaná na předpokládanou hodnotu 15 mil Kč. Zadávací dokumentace byla bezesporu psaná na vybrané uchazeče, což se . Už jen fakt, že předmětem zakázky jsou programátorské úpravy stávajícího systému, ale na zdrojový kód aplikace se může podívat jen ten, kdo vyhraje je důkaz, že o žádnou soutěž jít nemělo. Dva z největších poskytovatelů podobných systémů v ČR se snažili zakázky účastnit, formou dodatečných dotazů se pokusili napravit informační handicap, který MMR vytvořilo.

Ve finále MMR zakázku zrušilo, protože dostalo pouze jedinou nabídku DEZADATA GROUP spol. s r.o., IČO 26812428 za cenu 54 474 200 Kč, což samozřejmě nesplnilo zadávací podmínky. Ještě zajímavější je se podívat podrobněji na tohoto jediného uchazeče. Její jednatel RNDr. Vladimír Vašek prodal v lednu 2016 svoji společnost s podobným názvem DEZADATA spol. s r.o. firmě TESSELA HOLDING SE, IČ: 04394232, která má statutárního ředitele RNDr. JOSEFA TESAŘÍKA. A jsme doma – RNDr. Tesařík je předsedou představenstva TESCO SW a.s., což je dodavatel a provozovatel systému NEN. Aby o spolupráci nebylo pochyb, tak nabídka DEZADATA GROUP obsahuje jediného subdodavatele a tím je DEZADATA spol s.r.o. pana Tesaříka.

Všechno dobře dopadlo a můžeme si říci, že soutěže spojené s národním elektronickým nástrojem probíhají transparentně?

Nikoliv: V zakázce nastal překvapivý vývoj – Minulý týden MMR uveřejnilo dokumentaci ze které vyplývá, že zakázku napřímo přidělilo neúspěšnému uchazeči Dezadata Group pomocí jednacího řízení s uveřejněním v režimu bez uveřejnění za cenu 49 643 154 Kč. Detaily této úsměvné konstrukce najdete v Národním elektronickém nástroji. Bohužel v NENu nejde na zakázku odkazovat, takže zájemci musí vyhledat zakázku č. N006/16/V00000528

Tímto krokem MMR potvrdilo, že stává rukojmím svého vlastního dodavatele. Tzn. systém NEN může rozvíjet a spravovat pouze jeden subjekt, který nemá konkurenci a může si diktovat podmínky. To je viditelné i na této poslední zakázce, která byla původně vypsána s předpokládanou hodnotou 15 mil Kč, což bylo pro monopolního dodavatele  patrně málo, takže se dohodl s MMR na ceně bezmála 50 mil Kč. Tato situace se nazývá „vendor locked-in“ a důvěrně ji známe z jiných projektů jako je např. Opencard, IZIP, sKarta, elektronické mýtné, apod.

K dovršení této komedie už zbývá jen slavnostní oznámení MMR, že úspěšně snížili cenu o 5 mil, proti původní nabídce a pochlubení se „důkazem“, že v případě NENu rozhodně nejsou v závislé pozici na firmě Tesco SW, protože úpravy zadali firmě Dezadata Group, která s Tesco SW nemá žádné přímé vazby.

My jsme však přesvědčení, že situace, kdy MMR přidělí zakázku firmě personálně propojené s původním dodavatelem za trojnásobnou cenu, než byla původní předpokládaná hodnota zakázky, není jen komedie, ale že jsou minimálně naplněny znaky pletichy při zadávání veřejné zakázky.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*